رأيك ايه؟؟

Saturday, June 7, 2008

تعرضت لمشكلة ما
تحيرت فى اتخاذ القرار
أو
حدث موقف بينك وبين شخص اخر
لجأت لشخص ثالث ليحكم بينكما
لجأت اليهم
ثقة منك فيهم وانتظارا لرأيهم ونصيحتهم
ناقشوك بكل موضوعية
تناولوا الموضوع من كل جوانبه
وأبدوا برأيهم الذى يتفق مع وجهة نظرهم ورؤيتهم للمشكلة أو الموقف
لم ينل رأيهم رضاك
أصابك غضب جم .....ولم تتمالك أعصابك
انت أصلا بتحابى للطرف التانى
انت مش منصف فى حكمك
وانت أصلا ما بتعرفش تحكم على الأشياء
انت ما بصتش للموضوع كويس
لا لا انت ما ينفعش حد ياخد رأيك
وغيرها الكثير
...................
لماذا لجألنا اليهم ونحن نعرف ذلك عنهم؟
لماذا لا نحترم رأى الاخرين حتى ولو كان نقد لنا
أو لا يتفق مع ارائننا ؟
لماذا لا نقبل نقد الاخرين لنا؟
نصيحة عندما تلجأ لأحد تطلب رأيه أو مشورته
استمع اليه باصغاء
كما استمع اليك باصغاء
تقبل رأيه بكل موضوعية
حتى لو لم يعجبك هذا الرأى
لا تبدى ذلك بل أشكره شكرا كثيرا على حسن الاصغاء لك وعرضه حل لمشكلتك من وجهة نظره
تذكر أنك من لجأت اليه
ربما تكون قد أخطأت فى اختيار من تلجأ اليه وتستشيره
انت المخطأ
ولا أحد غيرك
ادعولى جامد

17 comments:

جمعاوى said...

لا خاب من إستشار

بنت أبيها said...

فعلا زي ما بنكون بننصح حد وبننتقده

وبنستغرب هوه ليه بيزعل ومش بيسمع لكلامنا

نشوف نفسنا في نفس الموقف

تقبلى النقد بصدر رحب .. وان فيه خيرا فافعليه

عايز أتعلم said...

سلام

بعد غياب طويل ..ياللا زي بعضه نرجع نعلق تاني

فعلا المشاورة اكيد بيقى ليها فايدة خصوصا لما نشاور ناس اكبر مننا وتكون خبرتها اكتر في الحياة
بس في مشكلة ..في بعض الاشخاص بجد بتكون شايفة ان رايها ده بس هو الصح...ومبتحبش تشاور ..وانتي اكيد عارفه الاشخاص دي ... شايفه انها صح دايما ..هو شخص واحد يعني ..هههههههه

وفي النهاية ..مقولتان مفيدتان لايجابية المشاورة

قال علي بن أبي طالب -رضي الله عنه-:
الاستشارة عين الهداية، وقد خاطر من استغنى برأيه

قال الإمام جعفر الصادق عليه السلام: وفي المشاورة اكتساب العلم). ...

آخر العنقود said...

الله عليكى يالؤلؤة
بجد موضوع حلو وبنتعرض له كتير

انا بقى ممكن اكون في المواقف دى
اخدها على انها رسالة وموجهة لى
مادام ربنا قدر ليا انى اسمع النصيحة دى يبقى اكيد فيها شئ لازم افكر فيه

حتى لو مش في صالحى
رغم انه بيكون صعب فعلا
بس طبعا ده مش يخلينى انى اظلم الشخص اللى قدامى انه مش منصف فى حكمه
لانه كل واحد بيشوف الموضوع من وجهة نظر معينة
وطبعا اللى جواه الموضوع وعايشه مش زى اللى بره
ولا ايييه؟

موضوع جميل بجد
اهم حاجة نختار كويس اللى نستشيره حسب نوعية الاستشارة
كلام طبي اهوه
:)
دعواتك يامى

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

الله يبارك لك تسلم يديكي
بس مين يسمع
ربنا معاكي يارب
دعواتي وتحياتي

Anonymous said...

طبعا الاستشارة مفيدة لان زي ما بيقولوا الصوت الواحد غلطاته كتير .. بس انا عن نفسي بخاف من الموضوع ده جدا وبفضل احيانا اني احتفظ بالي يخصني جواي .. واكيد بنغلط .. بس ارحم من اني اتصدم من الي هستشيره لو سيحلي او كان رايه غلط.. وحد واحد بس هو الي بلجاله في المواقف ده وعمري ما بندم لاني بتوكل عليه .. هو الله سبحانه وتعالى.. بس برده الاستشارة مهمة لو كان حظك حلو ولقيت فعلا الانسان الصح

إيثار said...

حقا انه موقف حرج

تحياتي

Unknown said...

فعلا

عندك حق
و مينفعش ابقي انا اللي مختار فلان يحكم و ارجع اقوله حكمك غلط او انت مش شايف الموضوع كويس

اقلها انا اللي قولتله يفكر معايا

و المفروض اني انا اللي قولتله انت مش شايف كويس

يبقي انا اللي مش شايف كويس

لما هو مش شايف كويس سالته ليه بقي

يبقي كده قمة التناقض

...

معلش انا ألفت قصه باينني و لا ايه ؟
بس بجد ده اللي أحيانا بيحصل سواء مننا ان من غيرنا

موضوع حيوي و مهم

و أخيرا

دعواتي معاكي
ربنا يكرمك
و يحسن ختامك

ياسميـن

نوته و قلم

Anonymous said...

ماشى ياست لؤلؤة
ربنا يسامحك لو كنت انا المقصودة بالكلام ده
وغالعموم اسمعى كلام اخر العنقود العاقلة
اللى جوه الموضوع مش زى اللى بيحكم من بره
وبكره 00000000000
وعالعموم انا غالبا مابكونش باستشيرك انا بافضفض بس عشان مش لاقيه حد غيرك
ماتاخديش في نفسك مقلب


يلا بقى كفاية تسييح عالنت
ان الله حليم ستار

اللؤلؤة المكنونة said...

جمعاوى روش طحن

أيوه لا خاب من استشار

بس المهم ان احنا نحسن اختيار من نستشير
جزاكم الله خيرا على المرور

اللؤلؤة المكنونة said...

بنت أبيها

أولا كده أنا عالرفة انى مقصرة معاكى على الاخر

من غير حلفان غصب عنى

سنة طويلة ومتعبة وان شاء الله متعوضة

جميلة اضافتك

تقبلى النقد بصدر رحب وان كان خيرا افعليه

جزيتم كل الخير على المرور وعلى التعليق

اللؤلؤة المكنونة said...

عايز اتعلم

دكتور خليفة

عودا أحمدا

بصراحة كده انا لسه ما عرفش قوى الشخص اللى بتتكلم عليه

بس لو هو كده فعلا

انصحه انه يتغير

لاحسن كده أزعل

جميلة اضافاتك يا خليفة
جزاكم الله خيرا

اللؤلؤة المكنونة said...

اخر النقود

الله عليكى انت يا أمانى
احنا نيجى جنبك ايه

كلامك جميل قوى يا أمانى وعقلانى زى ما نونة بتقول

ربنا يزيدك عقلانية
ويرزقك ما تتمنيه

دمت بكل الود والحب

واحشانى كتير

اللؤلؤة المكنونة said...

nonoymm

ربنا يكرمك على مداومتك للمتابعة

مرورك يسعدنى كثيرا

واسفة جدا للتقصير فى حقك

جزاكم الله خيرا

اللؤلؤة المكنونة said...

سمية

ايه العقل ده ؟؟
انت أخبارك ايه واحشانى خالص

أنا متفقة معاك فى كلامك

بس برضه شىء مهم ان الواحد يبقى له حد يثق فيه ويستشيره أو يفضفضله عن حاجات بتشغله وبتهمه


وما دام احنا واثقين فى الشخص ده
اأكيد هيبقى أد ثقتنا ومش هيسحلنا زى ما بتقولى وهنستفيد من استشارته أكيد


حاولى بس انت واعطى ثقتك لحد وأكيد هتلاقى

واحنا فى الخدمة يا جميل

اللؤلؤة المكنونة said...

عاشقة الحب

جزاكم الله خيرا على المرور


عاقلة على أرض الجنون

عجبنى قوى تحليلك العقلانى ده يا ياسمين

مرورك أسعدنى كثيرا

رجو دوام التواصل

اللؤلؤة المكنونة said...

غير معرف

اشى يا ست غير معرفة

أنا عارفاك بس مش هسيحلك على النت

مش انت اللى مقصودة بالكلام ده

يعنى هو ما فيش غيرك بيعمل كده

والله يا عسل أنا بحبك قوى ونفسى ألاقيك مبسوطة وسعيدة

ونفسى انت اللى تسعدى نفسك وما تنتظريش أسباب السعادة من الاخرين

افتكرتلك مثل لنجليزى كنت عارفاه قبل كده
تلرجمته
ان الانسان اضحك وسيضحك الجميع معك

انحب وسوف تجد نفسك تنتحب لوحدك

ده وجهة نظرى
وعايزاك بس تعرفى انى نفسى أشوفك أسعد واحدة فى الدنيا