ومرت تسع سنين؟؟؟

Saturday, October 27, 2007

سلام الله عليكم
بعد فترة غياب ليست بالطويلة عدت من جديد
ولكنى عدت وأنا لست بأنا...
عدت بسن جديد
هذا الشهر يكتمل عامى الثانى والعشرين
أافرح أم أبكى على ما فات من سنين؟
يوم ميلادى هذا العام لم تمر ذكراه كسالفها
هذا العام راودنى سؤال
هو انا بقالى قد ايه فى سن التكليف؟
سن التكليف هو السن الذى من بدايته يحاسبنا ربنا على أعمالنا
اكتشفت انى بقالى تسع سنين وانا من المكلفين
تسع سنين مرت ولا أدرى أقمت بما كلفنى به ربى أم كنت من المقصرين
تسع ستين مرت ولا أدرى ما فى صحائفى
أفيها ما يشفع لى عند ربى يوم لقاه أم أجد فيها ما يمنعنى من نيل رضاه؟؟؟
تسع سنين مرت ورزقنى ربى الكثير وابتلانى بالقليل
اكنت لنعمه من الشاكرين؟؟؟
هل كنت على بلائه من الصابرين المحتسبين؟؟؟
تسع سنين مرت ورزقنى الله فيها بلوغ تسع رمضانات
أكتبت فى أى منها من المقبولين المعتوقين؟؟
أم كنت فى صفوف الخاسرين؟؟؟
وبدأ عامى العاشر
هل سيكون كسالفه؟؟؟؟
وكيف كان سالفه؟؟؟؟؟
لا أدرى فأنا نادرا ما حاسبت نفسى
ولكن ما أشعر به أنى كنت فعلا من المقصرين
دائما ما كنت أ ردد
يحسرتى على ما فرطت فى جنب الله
واتتنى الكثير من الفرص ولكنى كنت لها من المضيعين
ولكنى حاولت؟؟؟
وهل كانت محاولات جادة؟؟؟؟؟
على قدر استطاعتى
لا لا لم تكن على قدر استطاعتى فقد كنت فعلا من المقصرين
وما العمل؟؟؟؟
ان أستفيق......أن أستيقظ وأنتهز ما منحنى الله اياه من عمر جديد
الى متى سأعيش لا أدرى فذلك كله فى علم الغيب ولكنى الأن ما زلت على قيد الحياة
عام جيد< وهل سيكمل> عليك شهيد فاغتنمه فانه لا يعود الى يوم الدين
أتمنى أن يكون عامى العاشر ان كمل مختلفا عن سالفه
أن يكون زيادة فى عمرى لا نقصانا
أن يكون حجة لى لا على
أن أصبح الشخص الذى أتمناه
أن أنال فيه رضا ربى وأكون من عباده المقبولين

14 comments:

Anonymous said...

اولا: كل سنة وانتي طيبة واطال الله في عمرك
وبحيك على صراحتك والجرئة ولازم فعلا الواحد يقف مع نفسه كل عيد ميلاده ويشوف . لانه فعلا الواحد عمره بينقص وكل سنة بتعدي عليه بتقربه من النهاية
وربنا يكرمك ويعينك
سكر

دكتور حر said...
This comment has been removed by the author.
دكتور حر said...

ربنا يكرمك يا رب على المعنى الجميل ده لعيد الميلاد ده

ويا رب يحققلك كل ما تتمنيه

أن يكون زيادة فى عمرك لا نقصانا
أن يكون حجة لك لا عليك
أن تصبحي الشخص الذى تتمنيه أو "يتمناه "
أن تنالي فيه رضا ربك
وتكوني من عباده المقبولين

وكل سنه وانت طيبه مقدما

Anonymous said...

كل سنة وانتى طيبة
فعلا جميل قوى المعنى ده وجميل ان كل واحد يفكر فيه....
واحب اقولك بأن ليس العبرة بمن سبق ولكن العبرة بمن صدق رزقك الله الاخلاص والصدق وأعانك على ماتريدين ووفقك دائما الى ما يحبه ويرضاه واستجاب ما كان منك من الدعاء...اللهم آمين
دعواتك
أمانى

اللؤلؤة المكنونة said...

وصلة تعليقات أسرية

سكر

عودا أحمدا انت كنتى فين
جزيتم خيرا على المرور والتعليق الجاد واستجاب الله لدعائك
امييين



دكتور حر

ربنا يكرمك انت كمان ويقويك على اللى انت فيه ويطلعك منه على خير
جزيتم خيرا على الدعاء
اللهم استجب
اللهم استجب
اللهم استجب



أمانى

مرورك دائما يسعدنى
جزيتم خيرا على المرور والتعليق الجاد
واستجاب الله لدعائك

Anonymous said...

السلام عليكم
جبيبة قلبي كل سنة وانتي طيبة
وان شاء الله عام كله طاعة عليكي
ان شاء الله وربنا يعينك ويكثر من حسناتك دائما وشرفتيني بالزيارة
وانا كمان نفسي قوي نكون اصحاب
ودا شىء يشرفني وعلى فكرة انا كمان 22 سنةيعني حضرتك اللي قولتيهالي مالهاش لازمة خالص مش احنا اصحاب برضه
ونفسي اكلمك اوي وبجد
اني احبك فى الله
اسال الله لكي التوفيق دائما
وده ايميلي

shahied_islam@yahoo.com
للؤلؤتي بس مش حد تاني
يارب اجمعنا فى الجنة ان شاء الله
السلام عليكم

Anonymous said...

كل عام وانتي الى الله اقرب
وعلى طاعته ادوم
والى الخيرات اسبق
فعلا معنى حديد وحلو جدا
هداك الله لخير الدنيا والاخرة
وغفر لك ما مضى
واصلح لكي ما تبقى
اني احبك في الله
m.abozaid

اللؤلؤة المكنونة said...

بنات أفكارى

ربنا يجزيكى خير على الكلام الجميل ده واللى انا حاسه انه طالع من قلبك مباشرة
ربنا يديم بينا الحب فيه ويجمعنا تحت ظله يوم الا ظله
وان شاء الله نتواصل ونتعرف اكتر ونكون أصحاب بجد

اللؤلؤة المكنونة said...

مروة

جزيتم خيرا على المرور وعلى الدعاء الجميل ده ربنا يستجيب لكى
ولكى مثله ان شاء الله

نرجو دوام الاتصال

همسة قلم said...

ياستي الاول كل سنة وانتي طيبة

وكل عام وانتي الى الله اقرب وعلى طاعته ادوم ودايما في طاعة ربنا :)

اما الخواطر بقى فياريت الواحد يعمل وقفة مع نفسه كل شوية يشوف هو رايح فين وعمل ايه هاتفرق كتير اوي بس يارب نكون من اللى بنقول وبنتبع القول بالفعل :)

ا بـن عــمــر said...

السلام عليكم
جزاكم الله خيرا على المعنى الجميل
ولكن من بدأ يحاسب نفسه
بدأ يقترب
من البداية الجادة

محمد على ..هي كده said...

اولا كل سنه وانت طيبه وعقبال 100مليون سنه فى طاعه ربنا


ثانبا

العمر لا يحسب بالاعوام ولكن بالاعمال

Anonymous said...

هكذا الدنيا تمر ولا ندري بها حتى يوم انقضاء الأجل

لا ندري ما يفعل الله بنا ولكنه حسن الظن بالله على محمل الخوف منه والرجاء به
وعلى ذلك ينبغي لنا ان نحسن الفعل ونجمل القول في طاعة ربنا جل وعلا

اللهم أحسن خاتمتنا في كل شيء وحسن وقوفنا بين يديك

أمين

اللؤلؤة المكنونة said...

جزى الله خيرا لكل من قام بالتعليق

وترحيب خاص بالمعلقين الجدد

جزاكم الله خيرا